Muut Biennalet

RBB 1990-2000

RBB 2002 Basic Elements

RBB 2004 Talking to me?

RBB 2006 Wake Up

RBB 2008 Flower Power

RBB 2010 Mitämeri

RBB 2012 Human Nature

RBB 2014 Crime Scene

RBB 2016 Vulnerability

Rauma Biennale Balticum 2016 Vulnerability – Haavoittuvuus

"Vulnerability Matters" -taiteilijalaboratorion näyttely Rauman taidemuseon kellaritiloissa

Laboratorion kuratointi: Gerardo Montes de Oca

Epätasapaino (Imbalance), installaatio, 2016

Erik Pauhrizi (ID/DE)
Roberta Lima (BR/AT/FI)
Mare Tralla (EE/UK)
Miriam Haile (ER/DK)

Rauma Biennale Balticum 2016 -näyttelyn yhteydessä pidetyn kansainvälisen “Vulnerability matters” -taiteilijalaboratorion yhtenä tuloksena syntyi Epätasapaino-installaatio. Yhteistyönä tehty installaatio heijastelee Rauman taidemuseossa järjestetyn laboratorion työskentelyn ajatuksia ja tunteita. Vajaan viikon mittaisen työskentelyn aikana laboratorioon kutsutut taiteilijat ja tutkijat keskustelivat mm. haavoittuvuudesta, dekolonialismista, seksismistä ja modernismista. Installaation nimeä, Epätasapainoa, voi pitää osanottajien näkökulmien yhteisenä nimittäjänä. Kellarissa kuultavat äänet on nauhoitettu siellä laboratorion aikana pidetystä performanssista. Keskustelun katkelmat kuvaavat asioita, joita kukin osallistuja koki tärkeäksi tuoda kellarin näyttelyyn.

Kellarikäytävän perällä on Erik Pauhrizin teoskokonaisuus vuodelta 2014, Siirtomaa-ajan indonesialainen nainen. Teos koostuu t-paidoista, joissa on kuva balilaisesta naisesta. Palaneet vaateripustimet, joista paidat riippuvat, kuvaavat väkivaltaisuutta ihmisten profiloinnissa. Teos oli lähtökohtana taiteilijatyöpajan keskusteluille seksismistä, kolonialismista ja nationalismista, sekä länsimaissa että muissa maissa. Työpajaperformanssissa Erik Pauhrizi pyysi Mare Trallaa, Miriam Hailea ja Roberta Limaa, ei poseerauksen vaan keskustelun avauksen vuoksi, pukeutumaan läpinäkyvästä materiaalista valmistettuihin t-paitoihin, jotka Indonesian uskonnolliset ryhmät kieltäisivät. Taiteilijat ottavat näin ongelmat kirjaimellisesti iholleen. Teos kritisoi näitä uskonnollisia ryhmiä, jotka asettavat uskonnolliset arvot perustuslaillisten kansalaisoikeuksien edelle. Kritiikki kohdistuu myös rasismiin, seksismiin, kolonialismiin ja islamofobiaan, joka on huolestuttavasti lisääntynyt länsimaissa. Kehon politiikan ja identiteettikysymysten kautta performanssi tuo fyysiseen ja näkyvään ulottuvuuteen havainnon, projisoinnin ja rodullistamisen prosessien psykososiaalisuuden. Taiteilijoiden aiheesta käymä keskustelu oli avointa, mikä korosti vuoropuhelun jatkuvuuden tärkeyttä – samoin kuin vaikeutta – sekä mahdollisuutta tuoda esiin vaiettuja tapahtumia. Valokuvia performanssista on esillä kellarissa installaation yhteydessä.

 

Erik Pauhrizi, Siirtomaa-ajan indonesialainen nainen (An Indonesian Woman in Colonial Era), 2014

Erik Pauhrizi, Siirtomaa-ajan indonesialainen nainen (An Indonesian Woman in Colonial Era), 2014

Kuva: Titus Verhe

 

Kellarin perimmäisessä tilassa on sana "Imbalance" projisoituna levylle. Projisoinnin ja projisointilevyn epäsuhta viittaa modernin ajattelun keinotekoisiin käsityksiin ja näkyvissä olevaan kolonialismiin sisältyvien siirtymien ja epätasapainoisuuksien käytäntöihin.

Teos välittää kaikuja ja vuoropuhelua biennalenäyttelyssä olevan Grada Kilomban “While I write” -teoksen teemoista, samoin kuin Ehlerin performanssista “Whip it good” - jossa hän ruoskii valkoista maalauskangasta hiilellä – teokset, joista on keskusteltu julkisissa keskusteluissa, muiden taiteilijoiden kanssa sekä suhteessa muihin teoksiin. Laboratoriotaiteilijoiden yhteistyönä valmistama teoskokonaisuus kääntää digitaalisella medialla vastakkaiseksi toiseuden ja radikalisoitumisen prosesseja osoittaen samalla pinnan ja projektion fyysisiä ja käsitteellisiä reunoja.

Epätasapaino-teos kuvaa voimakkaasti kolonialismin, modernismin ja monen vaietun historian perusteita, tai paremminkin perusteiden alla olevaa todellisuutta. Teos viittaa historian ja tämän päivän yhteiskunnan modernisuuden keskeisiin murtumiin. Rolando Vázquez viittasi kysymykseen “mitä ei voida hyväksyä?” ja sekä modernisuuden ja eurosentrismin nöyrtymisen kiireellisyyteen.

Imbalance (Epätasapaino) -sanaan tiivistyvä laboratoriotaiteilijoiden voimakas kannanotto heijastaa suhteettomuuden valkoiselle pinnalle. Näin epätasapainoa voidaan lähestyä myös vaietun historian ja edelleen vallalla olevien epäoikeudenmukaisuuksien uudelleenaktivoinnin ja näkyväksi tekemisen tilana.

Teksti: Gerardo Montes de Oca

Jane Jin Kaisen (DK): Kohtauksia elokuvasta Toisinajattelun toisto (Reiterations of Dissent), videoinstallaatio, 2011/2016

Toisinajattelun toisto kertoo Koreassa sijaitsevalla Jejun saarella – taiteilijan syntymäpaikalla - tapahtuneesta kansannoususta ja sen verisestä tukahduttamisesta sekä tämän tapahtuman vaietusta muistosta. Huhtikuussa 1948, juuri ennen Korean sodan syttymistä Etelä-Korean poliisi sekä puolisotilaalliset antikommunistiset joukot murhasivat Yhdysvaltain sotilashallinnon tuella saarella tapahtuneissa levottomuuksissa kymmeniä tuhansia siviilejä ja polttivat kyliä. Poliittisesti värittynyt murhenäytelmä pyrittiin rangaistuksen uhalla poistamaan yleisestä tietoisuudesta, ja sen muisto on edelleen kiistanalainen.

Osana Rauma Biennale Balticumia Jane Jin Kaisen esittää lyhennetyn version elokuvastaan Toisinajattelun toisto. Elokuva koostuu kokonaisuutena kahdeksasta osasta, jotka eri tavoilla kuvaavat, minkälaisia olivat tapahtumien poliittiset motiivit ja miten tapahtumien sovittamaton trauma edelleen ilmenee monilla tavoilla, kuten saaren maisemassa, kirjallisissa kuvauksissa, henkiinjääneiden ja heidän sukulaistensa muistoissa, elävien ja kuolleiden maailmojen välittäjänä olevissa shamanistisissa rituaaleissa sekä Jejun laivastotukikohdan rakentamisen vastustamisessa. Raumalla esitettävä versio koostuu osista Aaveet (Ghosts), joka on runollinen muistikuva kansannoususta ja joukkomurhasta, sekä Kuolleiden valitus (Lamentation of the Dead), joka on murhattujen sieluja kutsuva shamanistinen rituaali.

 

Jane Jin Kaisen, Kohtauksia elokuvasta Toisinajattelun toisto (Reiterations of Dissent), 2011/2016

Jane Jin Kaisen, Kohtauksia elokuvasta Toisinajattelun toisto (Reiterations of Dissent), 2011/2016

Kuva: Titus Verhe

 

Taiteilijalaboratorion osanottajat

 

Vulnerability matters -taiteilijalaboratorion osanottajat

Jane Jin Kaisen (vas.), Gerardo Montes de Oca, Erik Pauhrizi, Mare Tralla, Miriam Haile, Roberta Lima.

Kuva: Titus Verhe

 

Miriam Haile, Eritrea. Grew up in Oslo, Norway, based in Copenhagen, Denmark.

Artist and activist. Her work and artistic practice mainly focuses on questions around colonial history, migration, urban isolation, and border politics. Her work revisits different methods of examining video archives and also how online archives is a form of our new “futuristic” documents. She often seeks to instigate an interdisciplinary dialogue, with a political landscape, investigating how one might understand moving imagery and it´s archive. Often presented within multimedia installation.

With a political landscape, cartographies, and affective potential her projects hopes to play a critical actor in the art field of examining and perhaps confronting the viewer/reader on their objectivity and also investigate how one might understand how moving imagery produce meaning. Possibly also a historical recovery by using video archives as a medium.

Co runner, editor and curator of Mondo books //An artist run mobile art-bookshop.

MA from the Royal Danish art academy//fine art/media department (2015).

Jane Jin Kaisen, born in South Korea and adopted to Denmark in 1980.

In her research-based art projects that take the form of film, video installation, performance, writing, and discursive events, she approaches silenced histories, entangled personal and collective memories and embodied experiences of difference.

Jane received her arts education from the University of California Los Angeles, the Whitney Independent Study Program, and The Royal Danish Academy of Fine Arts where she is currently a PhD candidate in artistic research focusing on the aesthetics and politics of translation.

Roberta Lima, Brazil born Austrian artist.

After graduating with a degree in architecture in 2001, Roberta Lima moved to Vienna where she now lives and works. In 2007 she earned a Master’s degree in Fine Arts and in 2013 her PhD in Philosophy at the Academy of Fine Arts Vienna.

Roberta focuses on her own body as theme for her work and uses various media, such as photographs, video and installations. Additionally she investigates space and appropriates aspects of different places and contexts – from subculture to science, from popular media to historical reference and feminist theory – for producing art and starting discussions on the role of artist and viewer.

Solo Exhibitions (selected): 2016 “Queer way” (donaufestival, Krems)/“Future Past Light Cones” (Siargao Island – The Philippines) 2015 “Parallel Vienna” / “Kaleidoscope” (Kunstlerhaus, Vienna) “Latin America Solo Projects” (ARCOmadrid – Madrid, Spain) 2013“InsideOut” (ABC – Art Berlin Contemporary, Berlin) 2012 “Aesthetics of Risk” (Galerie Charim, Vienna) / “ReBirth” (Defibrillator, Chicago) / “Displacement” (White Box, New York)

Group Exhibitions (selected): 2015 “WITH EYES AGHAST: TRANSMANNERIST REACTIONS (xhibit, Academy of Fine Arts Vienna, Austria) / “Face Forward” (Kunst Arzt, Kyoto, Japan) / “VIENNAinTRANSYLVANIA” (Atelier Patru, Cluj-Napoca, Romania) / “Self-timer Stories” (MUSAC, León, Spain) /“Urban Diary” (Charim Gallery, Vienna) / “Mujeres Alcanzando la Luz” (Casa Museo del Banco Nacional de Panama, Panama) 2014 “Selbstauslöser” / “Self-timer Stories” (ACFNY, New York) (Museum der Moderne, Salzburg) 2013 “S/HE IS THE ONE” (Kunstraum NOE, Vienna) / “Hetero q.b. ” (Museu do Chiado, Lisbon) / “Steel and Freedom” (Otto Zoo Gallery, Milan) 2012 “IN ACTION – Performance, Aktionismus und Konzepte” (Salon Dahlmann, Berlin) / “Nacht” (Ostlicht, Vienna) / “Tracing Paper” (Galerie Charim, Vienna) 2011 “chuan men” (Amelie Gallery 798, Beijing) / “Wiener Glut” (KIT, Düsseldorf) 2010 “where do we go from here?” (Secession, Vienna) / 2008 “Synchronicity” in collaboration with Dorit Margreiter (11th International Cairo Biennale).

Erik Pauhrizi, Indonesia. Based in Germany.

Erik focuses on Post-Colonial issue through conceptual approach; he often utilises text, drawing, painting, photography, video/ lm, object/installation to analyse how human figures are represented in political culture. He also investigates the relationship between east, west and middle east, immigrants, refugees, citizens and nationalities and explores individual and collective memory, sleep, life, death and identity.

Finished his Meisterschüler studies under Professor Michael Brynntrup in 2016 (won the jury’s Meisterschüler Prize 2016). He studied Diplom from 2009-2012 video art/ experimental film and Photography under Professor Michael Brynntrup and Professor Dörte Eißfeldt at Braunschweig University of Art / Hochschule für Bildende Künste Braunschweig (HBK). In 2005 he received B.A. from Faculty of Art and Design at Bandung Insitute of Technology, Indonesia (Cum Laude).

Erik has exhibited his works in Indonesia, Australia, Austria, Egypt, New Zealand, China, Germany, France, Philippine, Singapore, Malaysia, Japan, South Korea, India, Spain, England, and Lebanon, including his solo exhibitions “The Poison of Our Sins” in New York, 2011. In 2014, he received an award from freiraum quartier21 INTERNATIONAL/ MuseumsQuartier in Vienna, Austria for an artist residency program and a Post Colonial Flagship Store exhibition. in 2013. He was also selected for The First South East Asia Triennale, National Gallery, Jakarta, Indonesia. In 2012, he was selected for a group show at Singapore Art Museum Exhibition, “Panorama: Recent Art from Contemporary Asia”. And in 2010, Erik won an award and received grants from Asian Cultural Council for his research on artist-run contemporary art space program, in co-operation with the New Museum of Contemporary Art, New York-USA and his artist in residency program, in co-operation with Westbeth Artists Community, New York-USA.

Mare Tralla, Estonia, based in the United Kingdom.

Mare Tralla is an interdisciplinary artist, organizer, curator and activist. Her professional art career started in Estonia in the early 90s, where she became one of the leading interdisciplinary artists of the younger generation. Drawing from her personal history and everyday experience her practice was in direct critical response to how the transition period of East-European societies affected women. She was one of the very few conducting a feminist revolution in the field of contemporary art in Estonia. She employs and combines variety of media, from video, photography, performance and painting to interactive media. As an activist she is involved with Act Up, London, No Pride in War coalition and LGSMigrants. Her recent socially engaged performative projects deal with queer experiences, gender issues, HIV, investigate sustainability and economics.

Her recent text contributions can be found at “Watched! Surveillance, Art and Photography “, Buchhandlung Walther König, 2016; “re.act.feminism a performing archive”, eds. Bettina Knaup and Beatrice Ellen Stammer, Verlag für Moderne Kunst, Nürnberg, Live Art Development Agency, London 2014; ‘quite queer’ ed. Claudia Reiche, thealit Frauen.Kultur.Labor, Bremen 2014.

Artist in Recidncy programmes include: Wexner Center, Columbus Ohio, USA (2000), HIAP, Helsinki (2010-2011).

Recent exhibitions include: ‘Amor”, Oi Futuro, Rio De Janeiro, Brazil (2016), “Love At the Edge”, Gallery Arsenal Power-station, Białystok, Poland (2015); “1995”, EKKM (Museum of Contemporary Art Estonia) Tallinn (2015); “Aferlife of Gardens”, Art Museum of Estonia KUMU, Tallinn (2013), “Girls Next Door” Visby Art Museum, Sweden (2013), “Hetro.q.b”, Museu do Chiado, Lisbon (2013), “re.act feminism 2”, Academy of Arts, Berlin (2013), Tallinn Art Hall & Fundació Antoni Tàpies, Barcelona,(2012), “Untold Stories “ Tallinn Art Hall (2011), “Gender Check” Zacheta National Gallery of Art, Warsaw (2010) & MUMOK Vienna (2009), “Angled towards the other” Pamenkalnio Galerja, Vilnius & City Gallery, Tallinn (2011), “Crazy Love” Tartu Art House, Tartu (2011), “Retrospective video exhibition”, Threshold, Perth, UK (2011).

Graduated Estonian Academy of Arts Department of Painting (BA 1995) and received an MA in hypermedia from the University of Westminster, London in 1997


© Rauman taidemuseo 2011 
Tekijänoikeudet | Yhteystiedot